Пропускане към основното съдържание

Ето как Министерството на финансите оправдава допълнителното ограничаване на плащанията в брой

Наличието на високи нива на разплащания в брой се счита за едно от проявленията на сивата икономика. Висок размер на сенчестата икономика при запазване на ставките за данъчно облагане води до по-ниски нива на бюджетните приходи. Това, от своя страна понижава качеството и количеството на публично предоставените стоки и услуги и може да бъде повод за повишаване на данъчните ставки за фирми и физически лица, но и да намали нивото на данъчния морал.

Проблемите не могат да се решат в рамките на съществуващото законодателство чрез промяна в организацията на работа и/или чрез въвеждане на нови технологични възможности.

1.3. Посочете дали са извършени последващи оценки на нормативния акт, или анализи за изпълнението на политиката и какви са резултатите от тях?

Не са извършени последващи оценки на нормативния акт, както и анализи за изпълнението на политиката.

2. Цели:

С приемането на промените, предложени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност се предвижда постигането на следните основни цели:
  • Намаляване възможностите за злоупотреби и отклонение от данъчно облагане с цел предотвратяване на щети за бюджета;
  • Подобряване на контролната дейност на приходните администрации и повишаване събираемостта на приходите от данъци;
  • Отстраняване на несъответствия на националното данъчно законодателство с правото на Европейския съюз, включително с решения на Съда на Европейския съюз;
  • Намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите;
  • Минимизиране на разплащанията в брой по сделки между лицата, участници в стопанския оборот;
  • Прецизиране на разпоредби, във връзка с възникнали затруднения при практическото прилагане на данъчните закони. Единно тълкуване и прилагане на законовите разпоредби.
Казват, че не са идентифицирани потенциални рискове:
Не са идентифицирани потенциални рискове при реализирането на Вариант 1 - приемане на проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност.
Източник:


Трябва да се прави разлика между ограничаването на плащанията в брой и приемането на закон, който цели да ги ограничава. Защото от второто не следва първото.

Намаляването на тавана на разрешените плащания в брой няма да доведе до намаляване на "злоупотреби и отклонение от данъчно облагане". Даже може да има обратен ефект, защото ще стимулира търговците да приемат плащания в брой от клиенти, които не искат да ползват банка (търговецът ще бъде принуден от обстоятелствата да приеме плащането без да го осчетоводява - затова сивата икономика ще се увеличи, а няма да намалее).

Твърде вероятно е много от търговците, които до сега са спазвали закона да продължат да го спазват. Тоест, възможно е наистина да има увеличаване на приходите от банкови такси за банките. Но това не значи, че сивата икономика ще намалее. Тези, които до сега не са си осчетоводявали плащанията просто ще продължат да не ги осчетоводяват - една корекция в съществуващ закон няма да ги стресне.

Ограничаването на плащанията няма да доведе до "намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите" (банкерите също са граждани, те също няма да имат ползи в този контекст).

Ние не сме съгласни с ограничаването на плащанията в брой чрез закон, защото това е опасно (за рисковете писахме тук). Тези рискове засягат банкерите и не е хуманно спрямо тях.

Имате възможност да напишете мнението си в Портала за обществени консултации. Напишете го сега!

 

Коментари

Популярни статии

Небанковите плащания са важен резервен метод за плащане при банкови кризи

Плащанията, които се случват без банки (каквото е плащането с банкноти) са важен резервен метод за плащане, който може да се ползва по време на банкови ваканции (банкова ваканция се нарича затварянето на банките поради извънредни обстоятелства – да не се бърка с почивните дни и официалните празници). Когато по време на евентуална банкова ваканция икономическите субекти могат да се разплащат в брой, кредитополучателите е по-вероятно да продължат да плащат вноските по кредитите в срок, което може да намали продължителността на банковата ваканция (ако е предизвикана от ликвидна криза) и капиталовите контроли (обикновено в случай на банкова ваканция се въвеждат и капиталови контроли с цел да се защитят интересите на банките: капиталовите контроли ограничават изтичането на капитали извън държавата, което не е изгодно на банките в държавата, от която капиталите бягат). Банкова ваканция може да настъпи не само в резултат на ликвидна криза и банкова паника (паническо теглене на д

За какво се бори нашата гражданска инициатива

Гражданската инициатива за хуманно отношение към банкерите (ГИХОБ) е организация с идеална цел, която работи за подобряване качеството на живот на банкерите. Ние се противопоставяме на опитите за насаждане на омраза към банкерите и собствениците на банки. Призоваваме обществото да е по-толерантно към техните виждания за развитие на банковата система. ГИХОБ съдейства за утвърждаване и ефективно прилагане в България на международните стандарти в областта на защитата на правата за печалба на банкерите. Ние смятаме, че ограничаването на плащанията в брой не е толкова изгодно за банките, колкото изглежда на пръв поглед и предлагаме друг по-добър закон , който да защитава интересите на банките. За някои вредни нежелани ефекти от Закона за ограничаване на плащанията в брой писахме в тази статия .

Какъв е един банкер може да се съди по това как яде портокали на Никулден

Няма да търпим да ограничават правото ни да се разпореждаме със собствеността си!

Ограничаването на плащанията със закон е посегателство над свободата на гражданите да се разпореждат със собствеността си (парите си) както те искат. Законът за ограничаването на плащанията в брой е очевидно в резултат на нагъл банков лобизъм. Ако го търпим - даваме сигнал на законотворците, че могат да напишат и още по-нагли закони. Гражданите трябва да имат свободата да плащат както си искат. Не е работа на държавата да им казва как да плащат и да ги принуждава да си вкарват парите в банките чрез закон. А защо гражданите не искат да си вкарват парите в банките изобщо не подлежи на дискусия - това е тяхно право. Те може да откажат да ползват банки по каквито причини си решат и не са длъжни да се отчитат. Дали не ползват банки, защото се притесняват, че банката ще бъде източена; дали причината е в това, че смятат, че предстои голяма банкова криза, банкова ваканция и капиталови контроли - гражданите не са длъжни да се отчитат на никого. Има риск приемането на промените в Закона

Трансглутаминаза в сиренето - съветваме банкерите да избягват да купуват сирене от български производители

Във връзка с последните разкрития на организация "Активни потребители" се обръщаме към банкерите с призив да избягват консумацията на българско сирене. Оказа се, че много производители слагат трансглутаминаза ( transglutaminase ) в сиренето за да направят продукт, приличащ на истинско сирене с по-малко мляко - производителите успяват да направят килограм сирене от само 3 литра сурово мляко вместо от нормалните 5-6 литра. Употребата на трансглутаминаза е забранена от българското законодателство за направа на сирена (за други цели е разрешена). Консумацията на сирене с трансглутаминаза може да е опасно за здравето. Ефектите от ензима трансглутаминаза върху здравето все още не са напълно изследвани, но въпреки това той се влага в храните у нас. Според някои специалисти трансглутаминазата изобщо не е вредна и се създава излишна паника. Може и да са прави. Но нека първо видим какви ще са ефектите от яденето на това сирене от бедните и после да решим дали да го д

Ограничаването на плащанията в брой не е толкова изгодно за банките, колкото изглежда на пръв поглед

Предлагаме Законът за ограничаване на плащанията в брой да бъде отменен, а на негово място да се приеме Закон за банковата стабилност . Причината за това е, че Законът за ограничаване на плащанията в брой не е толкова изгоден за банките, колкото изглежда на пръв поглед и крие множество рискове не само за банките, но и за народните представители и другите граждани . Закон за банковата стабилност В новия закон, който предлагаме ще бъде записано, че всеки български гражданин, който не ползва банкови услуги или ги ползва рядко (и плаща малко банкови такси - например под 100 лева месечно) да е задължен да прави вноска във Фонда за защита интересите на банките (в размер на разликата между платените банкови такси и минималната месечна сума, определена със закон). Същият закон ще важи и за юридически лица, но с десетократно по-голям месечен праг на банковите такси. Със събраните пари ще се плаща на банките пропорционално на тяхната печалба - банките с по-голяма печалба ще получават по

Вижте организационната структура на "Асоциация на банките в България" - може би там се крият банковите лобисти

В Сайта на "Асоциация на банките в България" са публикували организационната си структура . Интерес предизвикват следните евфемизми, които ползват: Комитет по икономическа политика и Работна група по комуникации Това много подозрително напомня на "Отдел лобистки" и "отдел по PR" (внушаване на населението колко прекрасно би било ако се напише закон, който да им забранява да плащат в брой). С "икономическа политика" се занимават политиците. Защо една асоциация на банките има такъв отдел? Може би този отдел "работи в тясно сътрудничество" с политиците? Защо го правят? За печалба или с идеална цел - да помогнат на политиците да управляват по-добре в интерес на цялото общество? Или в интерес на определени лица? Според вас с какво се занимава техния "Комитет по икономическа политика"? Дали работи в тясно сътрудничество с политиците, които пишат законите, определящи икономическата политика на държавата ( ограничаването на п

На протеста имаше само 40 души - следващия път ще бъдем повече!

Протестът пред Министерството на финансите на 18 септември 2017 година, който беше организиран от Българското либертарианско общество събра около 40 души. Нямаше много хора, защото времето за подготовка беше малко – законопроектът беше публикуван на 14 септември, протестът беше на 18 септември. Официално "общественото обсъждане" на законопроекта е до 14 октомври 2017 г. Има време. Но ние не протестираме просто срещу намаляването на тавана на плащанията в брой от 10 на 5 хиляди. Ние протестираме против съществуването на таван изобщо.

Не мразете банкерите, те просто се възползват от вашето нежелание за демократичен контрол

Ползването на банкови услуги не е задължително. Ако не ви харесва - не ги ползвайте. За целта обаче ще се наложи да се преместите в друга държава, където не изискват от вас да плащате данъците и осигуровките си (включително и  здравната осигуровка за безработни) по банков път или чрез други доставчици на платежни услуги (които в крайна сметка ползват банковата система и таксата за услугите им е малко по-висока от таксата за банков превод). Съгласно Закона за ограничаване на плащанията в брой, ако плащате за нещо, което струва 10 000 лева или повече, вие трябва да ползвате банка – иначе сте нарушител на закона и следва да платите глоба (в размер 25% от направеното плащане за физически лица и 50% за юридически; при повторно нарушение глобата нараства съответно на 50% и 100%). Покупката на скъпи стоки и услуги все още не е задължително, така че нямате моралното право да се оплаквате от това, че държавата ви принуждава насила да ползвате банкови услуги. Ако все пак желаете да правите