Наличието на високи нива на разплащания в брой се счита за едно от проявленията на сивата икономика. Висок размер на сенчестата икономика при запазване на ставките за данъчно облагане води до по-ниски нива на бюджетните приходи. Това, от своя страна понижава качеството и количеството на публично предоставените стоки и услуги и може да бъде повод за повишаване на данъчните ставки за фирми и физически лица, но и да намали нивото на данъчния морал.Казват, че не са идентифицирани потенциални рискове:
Проблемите не могат да се решат в рамките на съществуващото законодателство чрез промяна в организацията на работа и/или чрез въвеждане на нови технологични възможности.
1.3. Посочете дали са извършени последващи оценки на нормативния акт, или анализи за изпълнението на политиката и какви са резултатите от тях?
Не са извършени последващи оценки на нормативния акт, както и анализи за изпълнението на политиката.
2. Цели:
С приемането на промените, предложени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност се предвижда постигането на следните основни цели:
- Намаляване възможностите за злоупотреби и отклонение от данъчно облагане с цел предотвратяване на щети за бюджета;
- Подобряване на контролната дейност на приходните администрации и повишаване събираемостта на приходите от данъци;
- Отстраняване на несъответствия на националното данъчно законодателство с правото на Европейския съюз, включително с решения на Съда на Европейския съюз;
- Намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите;
- Минимизиране на разплащанията в брой по сделки между лицата, участници в стопанския оборот;
- Прецизиране на разпоредби, във връзка с възникнали затруднения при практическото прилагане на данъчните закони. Единно тълкуване и прилагане на законовите разпоредби.
Не са идентифицирани потенциални рискове при реализирането на Вариант 1 - приемане на проект на Решение на Министерския съвет за одобряване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност.Източник:
Трябва да се прави разлика между ограничаването на плащанията в брой и приемането на закон, който цели да ги ограничава. Защото от второто не следва първото.
Намаляването на тавана на разрешените плащания в брой няма да доведе до намаляване на "злоупотреби и отклонение от данъчно облагане". Даже може да има обратен ефект, защото ще стимулира търговците да приемат плащания в брой от клиенти, които не искат да ползват банка (търговецът ще бъде принуден от обстоятелствата да приеме плащането без да го осчетоводява - затова сивата икономика ще се увеличи, а няма да намалее).
Твърде вероятно е много от търговците, които до сега са спазвали закона да продължат да го спазват. Тоест, възможно е наистина да има увеличаване на приходите от банкови такси за банките. Но това не значи, че сивата икономика ще намалее. Тези, които до сега не са си осчетоводявали плащанията просто ще продължат да не ги осчетоводяват - една корекция в съществуващ закон няма да ги стресне.
Ограничаването на плащанията няма да доведе до "намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите" (банкерите също са граждани, те също няма да имат ползи в този контекст).
Ние не сме съгласни с ограничаването на плащанията в брой чрез закон, защото това е опасно (за рисковете писахме тук). Тези рискове засягат банкерите и не е хуманно спрямо тях.
- Небанковите плащания са важен резервен метод за плащане при банкови кризи
- Ограничаването на плащанията в брой не е толкова изгодно за банките, колкото изглежда на пръв поглед
Коментари
Публикуване на коментар